Waarom Black Friday bullshit is

26 november 2019
Shoppen

Zet voor de grap een dezer dagen eens een uurtje de radio aan, en tel hoe vaak je de woorden ‘Black Friday’ hoort in de reclames. Je kunt er niet omheen, al wil je het graag. Black Friday, overgewaaid vanuit Amerika, is één dag per jaar (maar in de praktijk inmiddels al een hele week), waarin bedrijven extra hoge kortingen geven. Lees: waarin we massaal aangespoord worden om een heleboel producten te kopen die we niet nodig hebben, die ons geld niet waard zijn en die de aarde geen plezier doen. Ik vond het hoog tijd om eens een groen tegengeluid te laten horen! Daarom vertel ik je waarom ik Black Friday één grote dampende hoop stierenpoep vind (pardon my French).

“Dit heb je nodig!”

Ja echt, dit moet je hebben! Hoe heb je het überhaupt ooit zonder gered?! En voor deze prijs? Metéén bestellen!

Kijk, ik snap dat bedrijven hun producten moeten verkopen. En dat doen ze alleen door ons ervan te overtuigen dat we het willen, nodig hebben of cadeau moeten doen. Door te zeggen dat we het verdienen om onszelf te verwennen. Dat de mensen waar we van houden bijzondere cadeau’s verdienen. Dat we hun producten nodig hebben om er écht bij te horen en helemaal hip & happening te zijn.

Maar dat we daar vervolgens massaal intrappen en op Black Friday – oftewel hebbedag – met z’n allen naar de winkels rennen of online onze bestellingen plaatsen, dat vind ik dan weer een beetje jammer. En dat we er inderdaad massaal voor vallen, dat blijkt wel. Een schrikbarende hoeveelheid van de reclames deze week is gericht op Black Friday, en er worden vrijdag zelfs extra bussen en trams ingezet om de hordes mensen te kunnen vervoeren. En dat zijn alleen nog maar de mensen die fysiek naar een winkelcentrum gaan om te shoppen! Als je daar de online aankopen nog bij moet tellen…

Kwantiteit vs. kwaliteit

Sure, we all love a good bargain. Als je iets echt wil hebben en het vervolgens flink afgeprijsd kunt scoren, is dat natuurlijk fantastisch. Maar het gevaar van de toenemende commercialisering van de maatschappij – en in dit geval Black Friday – is dat we spullen gaan kopen puur omdat we ze met een flinke korting kunnen kopen. Niet dingen die we ook hadden gekocht als ze niet in de aanbieding waren, maar dingen die we ineens moeten hebben omdat ze nu zo goedkoop zijn.

Ik ben me de laatste tijd steeds bewuster geworden van mijn eigen hebbegedrag. Niet dat ik zo’n hebberd ben, maar hoe leuk is het om iets nieuws te kopen voor in de keuken, of iemand te verrassen met een kleinigheidje? Hoe meer ik erop ging letten, hoe meer ik me eraan ging storen. Waar ik eerst vooral keek naar “is het goedkoop en vind ik dit leuk”, hecht ik tegenwoordig veel meer belang aan de herkomst en duurzaamheid van een product. Prijs vind ik niet meer belangrijk, zolang ik het maar kan betalen, het iets is dat ik nodig heb en het een verantwoorde keuze is.

De insteek van Black Friday lijkt precies het tegenovergestelde: alles voor bodemprijzen, vaak allesbehalve verantwoorde producten, en of je het nodig hebt… I think not.

Een lesje tevredenheid

Ik denk dat we allemaal wel een lesje tevredenheid zouden kunnen gebruiken. Tevreden met wie we zijn, wie we om ons heen hebben en wat we allemaal gekregen hebben in het leven (neeeee, niet cadeautjes!). Als we toch eens zouden inzien dat we al die spullen niet nodig hebben en veel gelukkiger worden van liefdevolle mensen (en natuurlijk lieve diertjes) om ons heen, leuke hobby’s en fijne momenten, zou de wereld er heel anders uitzien.

Bij ons is het deze vrijdag gewoon vrijdag – samen wandelen in de lunchpauze, katten knuffelen en bordspelletjes doen met vrienden. Doe je ook mee met gewone vrijdag? 🙂

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply