15 gerechten waar je écht geen vlees in mist

28 november 2019
pompoenen

“Ik wil wel minder vlees eten, maar ik weet niet goed wat ik dan moet maken”. Of ook een leuke: “wat eet jij dan eigenlijk nog wel, als je geen dierlijke producten eet?”. Same as you! Maar dan vegan. En zo is het ook met vegetarisch: je hoeft echt niet in paniek te raken omdat je niet weet wat je moet maken. De keuze is reuze.

Maar ik snap dat het lastig is om ‘outside the box’ te denken van gerechten waar je mee bent opgegroeid, en die je al je hele leven eet. Daarom heb ik 15 van mijn favoriete gerechten zonder vlees en vis voor je op een rijtje gezet, waar je het echt niet in gaat missen. Promise!

#1: Curry in a hurry

Een grote favoriet in ons huishouden! Zo lekker, en een van de makkelijkste gerechten zonder vlees. Ik eet meestal peulvruchten in mijn curry’s om ze extra eiwitjes te geven, maar als je niet zo’n fan bent van bonen kun je er nog steeds alle kanten mee op. Meestal maak ik rijst bij de curry, maar je kunt ook kiezen voor naanbrood. Zelfs aardappel kan, in grove stukken door de curry heen of als rösti uit de diepvries (handig als je een snelle curry op tafel wil toveren).

Als basis voor 2 personen gebruik ik altijd 1 ui, een paar teentjes knoflook, verse gember en kokosmelk. Meestal voeg ik zelf de kruiden toe, zoals kurkuma, kerrie, kardemom en komijn (K4!), maar je kunt ook een currypasta uit de supermarkt gebruiken. Mijn favoriet is de milde currypasta van Patak’s (serieus een van mijn favoriete geuren op deze aarde).

Als vulling voor je curry kun je bijvoorbeeld denken aan:

– Rode linzen en tomaten (zó lekker deze combo!)
– Bloemkool en kikkererwten
– Aubergine en doperwtjes
– Sperzieboontjes en paprika
– Spinazie en champignons

Van mij hoeft er nooit een vleesvervanger in de curry, maar tofu, tempeh of noten kunnen er ook prima in als je extra bite of eiwitten wil toevoegen!

Handje nootjes of koriander eroverheen en klaar is Kees.

#2: Romige risotto

Een van mijn favoriete je-merkt-niet-dat-hier-geen-vlees-in-zit-gerechten is risotto. Serieus, ik heb nog nooit een risotto gehad die lekkerder werd met vlees of vis. Ik vind een risotto het allerlekkerst met fijn gesneden groente erdoorheen en een handje geroosterde pijnboompitjes eroverheen. Misschien nog wat verse basilicum of peterselie eroverheen, maar meer heb je echt niet nodig. Zo basic, maar zooo lekker. Zelfs Jasper (vleesliefhebber ten top) heeft het liefst een vegetarische risotto!

risottoEen paar zeer smakelijke varianten: paddenstoelenrisotto, risotto met pompoen, tomatenrisotto met olijven en risotto met prei. Ik denk dat ik dit recept voor preirisotto van Chickslovefood inmiddels al zo’n 300 keer gemaakt heb, maar dan met pijnboompitjes in plaats van kaas. Erg lekker en heel goedkoop om te maken!

#3: No ham-burger

De klassieke burger mag natuurlijk niet ontbreken op dit lijstje. Stap even af van het idee dat je burger van vlees gemaakt moet zijn; er zijn zoveel heerlijke alternatieven! Wij hadden laatst voor het eerst de Incredible Burger van Garden Gourmet. Oh my! Deze komt voor mij echt heel dicht in de buurt van de textuur en smaak van vlees. Of dat een voordeel of nadeel is laat ik aan jou. 😉

Maar je hoeft natuurlijk niet een een-op-een vervanger van een echte hamburger te hebben. Je kunt ook gaan voor een lekkere bonenburger (ik vind deze linzenburger van GoodBite echt top), of als je een creatieve bui hebt kun je ook zelf een burger maken van zoete aardappel, groente of bonen.

Mijn lievelingscombo: hamburgerbroodje, dikke laag vegan mayo (zoals Jean Bâton, Mayolijn of Like!), blaadje sla, schijfjes tomaat, vegetarische hamburger, augurkjes, alle gebakken ui die ik kan vinden, en curry of ketchup. En dan natuurlijk met een flink bord crunchy frietjes of zoete-aardappelfriet uit de oven. Oké, nu heb ik officieel honger.

#4: Pasta bolognese

Ook deze klassieker met vlees is makkelijk te veganizen! Een van de eerste dingen waar ik mee stopte toen ik minder vlees wilde eten, was gehakt. Er zit nauwelijks smaak aan, de structuur is ook niet bepaald bijzonder en het voegt, als je het mij vraagt, weinig tot niks toe aan een gerecht. Vervang je gehakt in een wrap of pasta maar eens door vegetarisch gehakt – ik ben heel benieuwd of je het verschil überhaupt proeft. Dit is echt een makkelijke manier om minder vlees te eten. Je kunt in plaats van vegetarisch gehakt ook eens linzen door je tomatensaus proberen. Gezonder, meer eiwitten en ze geven een vergelijkbare structuur.

Verder vul ik mijn pastasaus vaak met een heleboel knoflook, ui, olijven en groente, zoals paprika, champignons, courgette, prei en wortel. Meestal doe ik er ook wat edelgistvlokken overheen als gezondere variant op Parmezaanse kaas.

#5: Hollandse (hipster)stamppot

Jep, zelfs dit oer-Hollandse gerecht hoort thuis in dit lijstje van makkelijke gerechten zonder vlees. Voor de stamppot zelf heb je niet eens persé zuivel nodig; melk is optioneel en ook prima te vervangen door plantaardige melk, en als je altijd een klontje boter toevoegt kun je ook voor een vegan variant kiezen, zoals Wajang.

Er komen steeds meer vegetarische en veganistische vleesvervangers op de markt die perfect zijn voor de Hollandse kost, zoals rookworst, spekjes, gehaktballen en worstjes. Ook zelfgemaakte spekjes van tempeh zijn een hele lekkere toevoeging op je stamppotje! In plaats van vleesvervangers kun je ook een flinke hand noten over je stamppot strooien. Een lekkere romige jus erbij en voilà: je vega(n) stamppot is een feit.

#6: Soepjes

Als je niet van soep houdt is er echt iets goed mis met je (sorry dat ik het zeg, maar het is gewoon zo). Soep is het ultieme troostvoedsel. Lekker warm, gezond en vullend. Ik eet bijna elke dag soep bij de lunch, samen met mijn boterham of crackers. Can’t get enough. Maar goed, dit is geen liefdesverklaring aan soep (alhoewel…). Dit is een pleidooi om vaker soepjes te eten! Want als je aan de gerechten zonder vlees wil, is soep je mattie.

pompoensoep
Soep is een topmanier om je groente op te maken, bijna alles is lekker in de soep en je kunt er grote hoeveelheden van maken (duurzaam!) en nog lang van genieten.

Mijn lievelingssoepjes:

– Met stip op 1: romige linzensoep
– Tomatensoep met verse tomaten
Broccoli-courgettesoep
– Pompoensoep, bijvoorbeeld deze Thaise variant

Eigenlijk kan ik eindeloos doorgaan, want ik vind alle soepjes lekker, maar dit zijn vier varianten die vaak gemaakt worden in mijn ‘groene hoekje’. Combineer je soep met een lekker knapperig stokbroodje uit de oven en je hebt je avondeten maar weer mooi geregeld!

#7: AVG

Je raadt het al: de V in deze AVG staat voor vleesvervanger. 😉 Er zijn zoveel megalekkere burgertjes, schnitzels, worstjes en andere vleesvervangers om uit te kiezen! Er is echt enorm veel veranderd vergeleken met jaren terug, toen je alleen kon kiezen uit een vegaburger en een groenteburger (en ze allebei naar karton smaakten). Een simpele maaltijd als aardappels, ‘vlees’ en groente is dus prima om te toveren naar een gerecht zonder vlees.

Mijn grote favorieten: ‘kip’schnitzels en linzenburgers. Als je een vervanger wil die de structuur van vlees echt nabootst, zou je de Vivera biefstukc eens moeten proberen. Meer een soort hele sappige hamburger dan een steak als je het mij vraagt, maar het draadjesvlees-gevoel is er zonder twijfel. Ik zou zeggen, probeer wat verschillende vervangers uit en kom er zelf achter welke je het lekkerst vindt!

#8: Wrap it up

Wraps worden vaak gegeten hier. Meestal Mexicaanse wraps met bijvoorbeeld vegetarisch gehakt of vega kipstukjes, kruiden, guacamole, rijst, bonen, mais, tomatensalsa, sla en groente. Na twee wraps zit ik wel de hele avond vol, maar lékker!

Ook een smakelijke vulling van je wrap: falafel (zelfgemaakt of kant-en-klaar), hummus/muhammara/guacamole, sla en geroosterde, gebakken of rauwe groente, zoals paprika, champignons, ui en cherrytomaatjes.

#9: Gevulde… alles!

Lekker specifiek van mij hè, gevulde alles, maar je kan zoveel meer vullen dan alleen een aardappel! Al is dat natuurlijk wel heel lekker. Maar maak ook eens een gevulde vleestomaat, paprika, aubergine of pompoen. Ook wat betreft de vulling kun je alle kanten op: rijst, bonen, groente, vegetarisch gehakt, tofu, vega kipstukjes, risotto, noten/pitten, noem maar op. Beetje je best doen met de aankleding, en je hebt een gerecht dat je met trots op tafel kunt zetten als je eters over de vloer hebt.

Gevulde paprika's
#10: Goed gevulde pita

Love them! Zeker van die grote maaltijdpita’s, die je helemaal vol kan proppen met wat je maar wil. Een paar ideetjes:

– Vega shoarma, sla, komkommer en een heleboel knoflooksaus
– Vega gyros met gebakken ui, paprika, champignons, courgette en knoflooksaus (sorry hoor, ik hou van knoflooksaus)
– Hummus, sla, falafel en rauwe of gebakken groente

#11: Gezondere lasagne

Iedereen houdt van lasagne, toch? Ik word er in ieder geval altijd héél blij van. En het mooiste is: lasagne is een prima idee als je op zoek bent naar lekkere gerechten zonder vlees. Een goed gevulde tomatensaus met een flinke lading fijngesneden groentjes en olijven, perfetto! Als je toch het gevoel wil hebben dat er vlees in zit, kun je net zo goed vegetarisch gehakt gebruiken. Het verschil proef je toch niet. 🙂

Ga je voor een vegan lasagne? Dan kun je, als je net als ik geen fan bent van vegan kaas, de bovenkant bedekken met in plakjes gesneden tomaat of courgette. Of maak een romige bechamelsaus met plantaardige melk en boter, ook altijd lekker.

#12: Bami (of nasi)

Heel makkelijk te veganizen door in plaats van vlees vegetarische kipstukjes, blokjes tempeh of tofu toe te voegen. Wat ook lekker is: tofu prakken met een vork en marineren met lekkere kruiden en sojasaus of ketjap manis. Zo krijg je een soort roerei-structuur, en heb je gelijk wat meer vulling en eiwitjes. Ik heb echt al weken zin in bami en nasi, dus misschien moet ik het maar eens gewoon een keer maken. Lekker met zelfgemaakte pindasaus, groente, vegan kroepoek, augurkjes, atjar, gebakken uitjes… Mmm.

#13: Maaltijdsalade

Duh! Deze mag natuurlijk niet ontbreken. Hier kun je echt alle kanten mee op, maar ik zal je een paar voorbeelden geven van vullende en lekkere salades:

– Pastasalade met gegrilde aubergine, olijven, zongedroogde tomaatjes, knapperige kikkererwten en pijnboompitjes
– Quinoasalade met avocado, mango, bosui en gehakte amandelen
Spinaziesalade met zoete aardappel, kikkererwten, cashewnoten en avocadodressing
– Salade van geroosterde groente zoals verse bietjes, zoete aardappel, rode ui of pompoen met rucola
– Mexicaanse bonensalade met tomaten, koriander en rode ui
– Gezonde boerenkoolsalade met quinoa, sinaasappel en amandelen

En natuurlijk met een flinke scheut dressing of olijfolie eroverheen!

quinoasalade boerenkool#14: Wok

Een wokschotel is een goed voorbeeld van makkelijke, snelle gerechten zonder vlees, waar je het vlees echt niet in gaat missen. Ik maak meestal een combinatie met noedels, gewokte groente, kruiden, sojasaus en cashewnoten of pinda’s. Als je iets meer vulling en bite wil hebben kun je bijvoorbeeld ook wokstukjes, tempeh, tofu of vega kipstukjes toevoegen. Sesamzaadjes eroverheen, eventueel ringetjes lente-ui erbij en tadaaa, je wokschotel staat op tafel.

#15: En natuurlijk: de poke bowl

Last but definitely not least. Ik besta denk ik voor ongeveer 1/4 uit poke bowls, want MAN wat heb ik ze veel gegeten de laatste tijd. En ze gaan nooit vervelen, want ze zijn elke keer weer anders! Als je dan toch gerechten zonder vlees wil maken, is dit wel de ideale plek om te beginnen denk ik. Hier een paar tried & tested combo’s:

– Sushirijst, gebakken oesterzwammen, wakame, komkommer en geroosterde cashewnoten
– Sushirijst, gebakken kipstukjes, avocado, nori, edamame en sesamzaadjes
– Noedels, gebakken tempeh, mango, avocado, wortel en koriander > bijvoorbeeld dit recept voor vegan poke bowl!

Flinke scheut sojasaus eroverheen, eetstokjes erbij en aanvallen maar!

Poke bowl met tempeh

Zo, ik hoop dat je weer wat nieuwe inspiratie hebt opgedaan met mijn 15 lievelingsgerechten zonder vlees! Voor mij is het inmiddels echt geen uitdaging meer om vlees te vervangen. Hoe vaker je het doet en nieuwe gerechten probeert, hoe makkelijker het wordt en hoe uitgebreider je receptenboekje wordt.

Wat zijn jouw favo vega(n) gerechten die hier eigenlijk ook tussen hadden moeten staan? Ben heel benieuwd naar jullie reacties!

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply