Creatief met je boterham – 20x vegan broodbeleg

18 februari 2020
vegan broodbeleg

Als echte Nederlander eet ik elke dag brood (en vaak zelfs twee keer per dag). Niet bijzonder avontuurlijk, maar het is gewoon zo makkelijk te bereiden en mee te nemen.  Je zou denken dat de boterhammen na een tijdje je neus uitkomen, maar je kunt letterlijk alle kanten op met je beleg. Dus toch wel weer een beetje avontuurlijk! Ben jij team boterham pindakaas en vind je het lastig out of the broodtrommel te denken? Ik help je op weg met 20 ideeën voor vegan broodbeleg!

1. Muhammara

Muuu… ¿qué? Je hebt dit roodkleurige goedje misschien al eens naast de hummus in het Maza-schap zien staan. Muhammara is een van oorsprong Syrische spread, gemaakt van walnoten, paprika en granaatappelpitjes. Klinkt misschien als een gekke combo, maar dit is echt goed spul! Ik eet er meestal schijfjes komkommer of cherrytomaatjes bij als topping, maar hé, laat je door mij vooral niet tegenhouden om het nog spannender te maken.

2. ‘Eier’salade

Vegan eiersalade, is dat echt een ding? Ja dat is zeker een ding! Ik heb onlangs kennisgemaakt met dit wonderlijke concept (en per ongeluk veel te veel gemaakt, maar het was gelukkig lekker dus daar had ik wel vrede mee). Je vervangt ei simpelweg door geprakte tofu en gebruikt verder dezelfde ingrediënten als voor echte eiersalade: (vegan) mayo, kerriepoeder, paprikapoeder, eventueel wat bieslook… Er zijn genoeg recepten te vinden voor vegan eiersalade, dus ik zou zeggen: probeer het eens!

vegan eiersalade3. Vega filet americain

Heb je al ooit vegetarische filet americain geproefd? Superlekker! Ook een goed alternatief voor zwangere vrouwen of mensen die het idee van rauw vlees vies vinden. Ik vind de variant van de Vegetarische Slager de lekkerste die ik tot nu toe geproefd heb (wel veel plastic helaas). Nog lekkerder met wat gesnipperde ui en augurkjes erop, als je daar net zoals ik niet genoeg van kan krijgen.

4. Vega paté

Ook vegetarische paté is een grote favoriet hier in huis (wederom is die van de Vegetarische Slager met voorsprong mijn favoriet). En ook nog eens voedzaam, met ingrediënten als peulvruchten en zonnebloempitten. Zo lekker op een geroosterde boterham of een afgebakken pistoletje!

5. Broodje gezond

Als je een broodje-gezond-gevoel wil, ga dan voor een vegan vleesvervanger zoals boterhamworst, eventueel een plakje vegan kaas, plantaardige mayo of boter en een heleboel verse rauwkost voor de pitamientjes. Ik ben geen fan van vegan kaas, maar als je ‘m dan toch eet, dan is koud best lekker. Waarschijnlijk merk je op een goed belegd broodje nauwelijks verschil met the real deal.

6. Avocado

Toast met avo is mijn favo. 🙂 Het vult als een tierelier en is gewoon heel erg lekker. Gaat ook nooit vervelen als je het mij vraagt. Het enige wat ik erbij eet is een beetje peper en zout en soms wat gehalveerde cherrytomaatjes erop. Yum!

7. Gebakken tomaat

Nog een all-time favoriet van mij die echt te simpel voor woorden is: plakjes tomaat met peper en zout gebakken in olijfolie, op toast met boter. Dit zou ik elke dag wel kunnen eten (behalve dat ik geen fornuis heb op mijn werk enzo, maar dat is bijzaak). Vroeger aten we thuis vaak geroosterd beboterd brood met gebakken ei, spek en schijfjes tomaat. Dat vond ik altijd zooo lekker en nostalgisch dat ik echt moeite had met dit opgeven toen ik vega/vegan werd. Tot ik erachter kwam dat het juist de gebakken tomaat was die ik zo lekker vond, haha. Ik blij! (En mijn cholesterol is ook wel blijer met dit alternatief denk ik.)

8. Gebakken appeltjes

Nog zo eentje uit de oude doos: gebakken schijfjes appel met kaneel en een beetje suiker op geroosterd brood met boter. Als ik dit eet woon ik weer even thuis, heerlijk! En hoe simpel wil je het hebben?

9. Hummus

Hummus, hoemoes, houmous, whatever. Voor mij blijft het lekker hummus. 😉 En natuurlijk mocht deze topper niet ontbreken op dit lijstje van vegan broodbeleg. Ik eet al jaren bijna dagelijks hummus op mijn brood en ik ben er gewoon nóg niet op uitgekeken. Ten eerste heb je ontzettend veel smaakjes. Pompoen, spicy, zongedroogde tomaat, kerrie, rode biet, tuinkruiden en nog veeeeel meer. Je kunt ook zelf de keuken induiken en je eigen recept verzinnen, of bijvoorbeeld deze superlekkere olijvenhummus maken. (Serieus: doen, deze is echt mouthwatering.) Ten tweede kan je het zo gek maken als je zelf wil met alle toppings die je maar in huis hebt.

Je hoeft je echt niet te beperken tot sla, tomaat of komkommer. Wat dacht je bijvoorbeeld van augurken, paprika, alfalfa, avocado, radijsjes of spinazie? Of gegrilde courgette, paprika of aubergine? Of bijvoorbeeld zongedroogde tomaatjes of plakjes olijven? Goede manier om je restjes groente op te maken en tegelijk wat extra vitaminen naar binnen te sneaken.

10. Groentespreads

Over vitaminen gesproken, heb je al ooit een groentespread geprobeerd? Er zijn steeds meer verschillende smaken om uit te kiezen, ook gewoon in de supermarkt. Een greep uit het assortiment van Zonnatura: linzenspread tomaat chili, groentespread pompoen, groentespread paprika en groentespread spinazie met pijnboompitten.

11. Vegan roomkaas

Sinds ik ontdekt heb dat ik in onze plaatselijke PLUS supermarkt de vegan roomkaas van Simply-V kon scoren, ben ik daar niet meer weg te slaan. Wat een lekker spul is dat zeg! Dit goedje is niet alleen magisch op je boterham (bijvoorbeeld met plakjes avocado en rucola), maar fungeert ook perfect als Bugles-dip. Just a tip.

vegan roomkaas12. Kant-en-klare salades

Huh, zijn die vegan? Niet allemaal natuurlijk, maar de selderij-appelsalade en bruschetta van Johma zijn 100% plantaardig. Ik heb ze nog niet geproefd omdat ik telkens als ik in de supermarkt sta vergeet welke het ook alweer zijn (duh) en niet alle ingrediënten wil checken. Maar nu ik weet welke het zijn ga ik ze zeker snel uitproberen!

13. Kroket (yes I went there)

Ja joh, doe maar luxe. Gewoon een vega kroket op je boterham (of twee). Dikke klodder mayo en mosterd erbij, hoppakee. Niks geen groente. 😉

14. Gemarineerde tempeh

Als je jezelf echt even wil verwennen met een lekkere en voedzame lunch is dit een topidee. Plakjes tempeh in de marinade, afbakken in de oven of in de pan en koud of warm op je boterham eten met wat rauwkost erbij. En ook nog eens bomvol eiwitten!

15. Aardbeien

Aardbeien in plakjes op de boterham, misschien wat suiker eroverheen en voilà: een zomers gebakje (dat we voor de vorm maar even ‘ontbijt’ noemen).

vegan croissants16. Baba ganoush

Ben jij net zo gek op aubergine als ik? Dan is baba ganoush (of baba anoesch) écht écht écht een aanrader. Deze dip lijkt een beetje op hummus, maar wordt gemaakt van aubergine in plaats van kikkererwten. De variant van Maza is helaas gemaakt met ei (misschien andere merken niet?). Maar dat is niet zo erg, want zelfgemaakt is nog veel lekkerder!

17. Tahin

Ooit van gehoord? Tahin (of tahini) is sesampasta, die onder andere gebruikt wordt in hummus. Maar ook op zichzelf is tahin lekker, zeker op een goed gevulde boterham. Let wel op dat je de smeerbare variant koopt in plaats van de vloeibare, anders heb je sesamsoep op je boterham. Trust me, I’ve been there.

18. Tapenade

Olijventapenade of tomatentapenade: altijd goed en meestal vegan (check de ingrediënten even voor de zekerheid). Tapenade eet je misschien niet zo snel op een boterham, maar waarom niet? Op een stokbroodje is het ook heerlijk!

tapenade19. Roerei van tofu

Ook roerei schijn je goed met tofu te kunnen maken. Dit wil ik graag nog een keer proberen, maar omdat ze bij mijn vaste supermarkt geen tofu verkopen is het altijd een gepuzzel wanneer ik wat waar ga kopen wanneer ik wat toevallig waar in de buurt ga doen (volg je me nog?). Ongetwijfeld herkenbaar voor andere veganisten, haha. The struggle is real.

20. Zoetigheid

Af en toe heb je helemaal geen zin in al die gezonde troep, en wil je gewoon lekker snoepen. Moet kunnen, toch? Een paar ideetjes: vegan boter met jam, pure chocoladepasta/vlokken/hagelslag, appelstroop of Speculoospasta. Of wat dacht je van chocopasta met plakjes banaan en hazelnoten? Ik zeg: go nuts!

Zo, dit is wel weer even genoeg inspiratie voor een creatieve boterham. Nu ben ik wel benieuwd: staat jouw lievelingsbeleg hier ook tussen of heb jij een andere favoriet? Ben jij van de vaste prik of varieer je graag? Als jouw favoriet nog ontbreekt op mijn lijstje, deel ‘m dan vooral hieronder!

You Might Also Like

3 Comments

  • Reply Harmke 19 februari 2020 at 8:38 am

    100% notenpasta! Wij zijn nu aan de amandel-cashew-pinda pasta. Ook lekker met banaan

    • Reply floorsgroenehoekje 19 februari 2020 at 6:51 pm

      Oehhh jaaa ook heel lekker!

  • Reply Karin 28 februari 2020 at 4:30 pm

    Lekker hoor!

  • Leave a Reply