Alles over plantaardige omega 3: algenolie!

14 juni 2020

Toen ik besloot om veganistisch te gaan eten, ben ik me meteen gaan verdiepen in voedingssupplementen. Dat je vitamine B12 moest bijslikken wist ik, maar hoe vang je omega 3 dan op, als je geen vis meer eet? Met al die vegetariërs, veganisten en mensen die geen vis lusten, was het geen grote verrassing dat hier gewoon een perfect werkende oplossing voor was. Plantaardige omega 3: algenolie!

Nadat de verkoopster bij de Trekpleister me aankeek alsof ik van een andere planeet kwam toen ik vroeg naar omega 3 zonder vis (“maar dat IS visolie mevrouw”), heb ik mijn zoektocht maar online voortgezet. Na de samenstelling en prijs van een aantal merken met elkaar te hebben vergeleken, viel mijn keuze op de algenolie van Testa. Ze boden ook nog eens een leuke stapelkorting aan, dus onze voorraadkast ligt nu vol met zo’n 10 pakjes Testa. 😉 Kortom, met mijn omega 3-inname zit het de komende maanden (jaren?) wel goed.

Maar even terug naar de reden waarom je hier bent. Hoe zit het nou precies met omega 3? Heb je het wel echt nodig? En wat zijn de verschillen tussen visolie en algenolie? Daar ga ik je in dit artikel antwoord op geven!

First things first: wat is omega 3?

Van de drie bekendste omega 3-vetzuren heb je misschien wel eens gehoord: ALA, EPA en DHA.

ALA is een plantaardig omega 3-vetzuur. ALA vind je veel in plantaardige oliën (zoals lijnzaad-, soja- en raapzaadolie), walnoten, plantaardige margarine en ook een beetje in groene bladgroente. Je lichaam kan ALA in kleine hoeveelheden omzetten in EPA en DHA.

EPA en DHA haal je voornamelijk uit vette vis en schaal- en schelpdieren, maar ook uit eieren en soms uit vlees. Sommige margarines bevatten toegevoegde EPA en DHA. Deze omega 3-vetzuren worden ook wel de ‘visvetzuren’ genoemd.

Maar nu komt het: vissen maken EPA en DHA helemaal niet zelf aan. Deze zogenaamde visvetzuren komen namelijk uit de algen die ze eten. Wanneer we dus algenolie in plaats van visolie gebruiken, hebben we de vis helemaal niet nodig. Zo krijgen we dezelfde gezonde voedingsstoffen binnen, zijn we duurzamer bezig en verminderen we overbevissing, onnodige bijvangst en dierenleed.

Algenolie vs visolieBron: https://testa-omega3.com/nl/wat-is-omega-3/ 

Wat doet omega 3?

We hebben het allemaal met de paplepel ingegoten gekregen: twee keer per week vette vis eten is goed voor je gezondheid. Toen ik nog vlees en vis at, lukte me dit ongeveer even vaak als dat februari 29 dagen telt. Maar hoewel je overal “omega 3! omega 3!” hoort als het gaat om je gezondheid, hoor je dat jammer genoeg nooit in combinatie met “algenolie!”. Visolie is de norm, en dat is wat we allemaal kennen. Van algenolie lijkt bijna niemand gehoord te hebben. En dat terwijl je er precies hetzelfde mee bereikt! Ben jij ook niet zo’n fan van veel vis (moeten) eten? Eet je überhaupt geen vis? Ben je bang voor alle troep die in vis zit, of wil je het milieu en de dieren sparen? Dan is het goede nieuws dat je helemaal geen vis nodig hebt om je lichaam van voedzame omega 3-vetzuren te voorzien.

Zoals je op de verpakking van Testa kunt lezen: “Testa plantaardige omega 3 bevat dezelfde werkzame stoffen als normale visolie en is dus goed voor je hart, je ogen en je hersenen”. Met een reguliere inname van omega 3 verklein je je risico op een hele hoop narigheid. Een paar voorbeelden: overlijden aan hart- en vaatziekten en een te hoge bloeddruk. Er zou ook een verband zijn tussen gedragsstoornissen, dementie en depressie en te weinig omega 3-vetzuren, maar hier is nog onvoldoende wetenschappelijk bewijs voor.

omega 3 e

Is een supplement wel echt nodig?

Tsja, daar zijn de meningen over verdeeld (zoals altijd wanneer het gaat om voeding en plantaardig vs dierlijk). In principe kun je omega 3 best uit je voeding halen, maar dan moet je er dus wel op letten wat je eet, hoeveel je eet en hoe regelmatig je het eet. Aangezien ik niet dagelijks lijnzaadolie gebruik en walnoten eet, en verder geen dierlijke producten gebruik, vind ik het makkelijker om een supplement te gebruiken.

Van mijn nichtje Evi kreeg ik een interessant YouTube-filmpje over dit onderwerp toegestuurd, wat me aan het denken heeft gezet om hier een blog over te schrijven. In deze video legt dokter Milton Mills uit hoe het precies zit met plantaardige omega 3. Wat ik vooral interessant vond en nog niet wist, is dat de mate waarin omega 3-vetzuren hun werk kunnen doen in je lichaam, afhankelijk is van hoeveel omega 6-vetzuren je binnenkrijgt. Het bekendste omega 6-vetzuur is linolzuur. Dit komt veel in plantaardige oliën en bak- en braadproducten voor. De verhouding moet 4:1 zijn (dus 4 keer zoveel omega 6-vetzuren als omega 3-vetzuren). Het probleem is echter dat de verhouding omega 6 op omega 3 in Westerse landen eerder 10 tot zelfs 20 op 1 is. De reden hiervoor is dat we zoveel toegevoegde en geraffineerde oliën binnenkrijgen via onze voeding. Al deze omega 6-vetzuren in onze voeding hebben volgens dokter Mills een direct verband met de toenemende klachten van hoofdpijn, gewrichtspijn en zelfs fibromyalgie.

Wanneer de verhouding omega 6 tot omega 3 klopt en je voldoende ALA uit plantaardige bronnen haalt, kan je lichaam de ALA volgens dokter Mills wél omzetten in voldoende EPA en DHA. Dan hoeven er dus helemaal geen visolie, algenolie of dierlijke producten aan te pas te komen.

Mijn conclusie?

Omega 3-vetzuren bieden zeker belangrijke gezondheidsvoordelen en mogen niet ontbreken in een gezond dieet. “Twee keer per week vette vis” is inmiddels echter wel wat achterhaald. Eet je gezond, gevarieerd, niet te bewerkt en eet je regelmatig plantaardige bronnen van omega 3? Dan lijkt het erop dat je een supplement niet persé nodig hebt. Maar als je geen zin hebt om te veel op te letten of niet klaar bent om afscheid te nemen van die chipjes en zoutjes, dan zit je met een algenoliesupplement sowieso goed.

Wil je de algenolie van Testa ook eens proberen? Dan kun je er hier meer over lezen of ze direct bestellen. Tip: als je via deze link van Wat eet je dan wel bestelt, krijg je 10% korting op je bestelling! Klik op de afbeelding onderin haar blog om met korting te bestellen.

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply