Alles over vleesvervangers (en mijn aanraders)

10 november 2020
Vleesvervangers

Als je op een willekeurig moment in mijn diepvries kijkt, zul je eerst een weg moeten banen door alle veganistische burgers, balletjes, worstjes, en kipstukjes om iets te vinden dat niet op vlees probeert te lijken. (Met uitzondering van sojaproducten zoals tempeh en tofu, die ik voor het gemak ook even onder de categorie ‘vleesvervangers’ schaar.) Ik ben groot fan van vleesvervangers – of vleesopvolgers, zoals ze tegenwoordig vaker genoemd worden. Of je nu vlees eet of niet en vlees lekker vindt of niet: het assortiment vleesvervangers is inmiddels zo uitgebreid dat er voor iedereen meer dan genoeg lekkers tussen zit. Ik koop ze vaak groots in wanneer ze in de aanbieding zijn, en bewaar ze in de diepvries (de bovenstaande foto is een greep uit de voorraad). Zo heb ik altijd iets in huis om snel even in de pan te gooien en ben ik ook nog een stuk voordeliger uit.

Maar hoe zit het met de voedingswaarden van vleesvervangers? Zijn ze eigenlijk wel gezond? En krijg je wel genoeg eiwitten binnen? In hoeverre lijken ze qua structuur en smaak echt op vlees? En het aanbod is zó groot – welke producten zijn nu echt een aanrader? Deze vragen beantwoord ik met liefde en plezier voor je in deze blog.

Realistische vleesvervangers

Het mooie van vleesvervangers vind ik dat ze iedereen aanspreken: vleeseter, vegetariër, veganist (en alle flexi-varianten ertussenin). Er zijn veel vervangers die de vleesvariant proberen na te bootsen qua uiterlijk, smaak en structuur. Ik heb verschillende vleeseters én vegetariërs/veganisten gesproken die dit juist tegenstaat. Vanuit het oogpunt van de vleeseter is dat best logisch: waarom zou je voor een vervanger gaan, als je ook the real deal kunt hebben? Of: waarom zou ik een bewerkt product eten als ik ook puur, onbewerkt vlees kan eten? Of: waarom moet het überhaupt op vlees lijken? En de niet-vleeseter denkt soms juist: waarom zou ik een product willen dat lijkt op vlees, terwijl ik het idee van vlees zo onsmakelijk vind?

Ik denk dat realistische vleesvervangers voor verschillende doelgroepen een uitkomst zijn. Mensen die minder vlees willen eten, maar de overgang makkelijker willen maken, door dezelfde gerechten te blijven maken die ze altijd maken. Mensen die minder vlees willen eten, maar het moeilijk vinden om het idee van vlees los te laten. Vegetariërs of veganisten die het gevoel willen hebben dat ze kunnen blijven eten zoals ze altijd gedaan hebben. Ikzelf eet ze omdat ik ze lekker vind, de bite fijn vind, en omdat het een makkelijke manier is om vleesetende man en veganistische vrouw allebei blij te maken. Nu je zo ongeveer alle soorten vlees en vleesgerechten moeiteloos kunt vervangen door een plantaardige variant, is het voor mij echt geen uitdaging meer om geen vlees te eten. Jaren geleden moesten die arme vegetariërs en veganisten nog genoegen nemen met een paar simpele burgers en balletjes, maar tegenwoordig vind je zelfs vegetarische producten zoals shoarma, bitterballen, frikandellen, bapao, en kipsaté in bijna elke supermarkt.

De voedingswaarde van vleesvervangers

Hoewel ik een groot voorstander ben van bijna alle vleesvervangers, zijn ze niet per definitie gezond. De vraag is dus ook: wat zoek je in een vleesvervanger? Iets dat vlees zo goed mogelijk nabootst, of iets dat dezelfde voedingsstoffen levert? (Voor een groot deel, althans – vitamine B12 zul je altijd met een voedingssupplement moeten vervangen als je helemaal geen vlees eet.) Als het je echt om de voedingsstoffen te doen is, kun je sommige vleesvervangers beter links laten liggen. Bestaat het product vooral uit tarwe, dan zijn er voedzamere opties te vinden. Is het product gemaakt van soja, tempeh of bonen, dan heb je een verantwoorde vervanger te pakken. Kijk altijd even naar de ingrediëntenlijst als je voedingsstoffen en eiwitten belangrijk vindt. De grote blokken tofu en tempeh die je in bijna alle supermarkten vindt, zijn hoe dan ook een hele gezonde keuze.

Zelf ben ik vooral gek op tempeh. Tempeh is gemaakt van gefermenteerde sojabonen (heel gezond en goed voor je darmflora), en kun je als gemarineerde blokjes kopen of als groot blok. Het heeft een hele stevige structuur en zit bomvol eiwitten (17 g per 100 g tempeh), vitaminen, mineralen, en vezels. Je kunt tempeh goed op smaak brengen, want marinade wordt makkelijk opgenomen. Sterker nog, als je het niet doet zul je het waarschijnlijk niet erg lekker vinden. Omdat tempeh zo veelzijdig is, is het een hele geschikte toevoeging in veel verschillende gerechten, afhankelijk van welke marinade je gebruikt.

(Wie zich zorgen maakt over soja als vleesvervanger en het impact van sojaconsumptie op het milieu, doet er goed aan om dit artikel van de ASN Bank even te lezen. Heel interessant.)

En nu… *tromgeroffel* mijn aanraders!

Naast tempeh passeren bij ons thuis nog heel veel andere vleesvervangers de revue (en sommige daarvan bijzonder vaak). Ik krijg regelmatig de vraag welke vleesvervangers ik kan aanraden, omdat het assortiment zo groot is dat mensen door de bomen het bos niet meer zien. Daarom heb ik mijn favoriete veganistische vleesvervangers even voor je op een rijtje gezet. Laat het smaken!

  • Krokante kipschnitzel van Vivera
    Als je het mij vraagt bijna niet te onderscheiden van een echte kipschnitzel. En dat is een groot compliment, want toen ik nog vlees at maakte je mij nergens zo blij mee als met een kipschnitzel. Lekker krokant bakken in de pan, aardappeltjes en groente erbij en je hebt een heerlijke AVG (aardappels, vega-kipschnitzel, groente 🙂 ). Of verrijk je wrap of salade met blokjes of reepjes kipschnitzel, ook lekker!
  • Kipstuckjes van de Vegetarische Slager
    Dit is geen mening maar een feit: de kipstukjes van de Vegetarische Slager zijn gewoon de allerbeste op de hele wereld. Punt. Andere vega-kipstukjes zijn ook best lekker, maar er zijn er geen zo mals en ‘echt’ als deze. Koop ze wel in de aanbieding, want goedkoop zijn ze niet. Tip: maak er deze lekkere ovenschoteltjes met kip mee.
  • Kruimgehakt van Vivera of een ander merk
    Er zijn verschillende soorten vega-gehakt, van kruimgehakt tot ‘vers’ gehakt (dat qua uiterlijk ook echt lijkt op vers gehakt). Ik ben zelf meer een liefhebber van het kruimgehakt, omdat ik het verse gehakt vaak een bijsmaak vind hebben. Ik gooi vaak kruimgehakt door pastasauzen, lasagne, ovenschotels en wraps. Niet alleen lekker spul en net echt gehakt (ook volgens vleeseters), maar ook een gezonde keuze: 94% soja, even veel eiwitten als vlees, ijzer, en toegevoegde vitamine B12.
  • Plantaardige balletjes van de IKEA
    Kom je binnenkort eens in de IKEA? Neem dan een paar zakken plantaardige balletjes mee (en ook voor mij?), want ze zijn heeeeel lekker. Als je de iconische Zweedse balletjes kent, weet je precies wat je hiervan kunt verwachten. Het is een tijdje geleden dat ik de echte balletjes gehad heb, maar ik vond ze precies hetzelfde smaken. Lekker bij je stamppot, bij je aardappels en groente, als hapje op de borrelplank, in een pindasausje, met de vossenbessenjam van de IKEA erbij… Damn, waarom zit er nou geen IKEA om de hoek?!
  • Sensational burger van Garden Gourmet
    Als je op zoek bent naar een realistische hamburgervervanger dan kun je het bijna niet beter treffen dan dit. Wij vinden deze burgers echt heel erg lekker uit de pan of van de barbecue. Ik heb er laatst nog de Big Mac van www.wateetjedanwel.nl mee gemaakt. Over aanraders gesproken! Ook weer een best prijzig burgertje, dus houd de aanbiedingen in de gaten. Nóg een aanrader: als je de aanbiedingen van vleesvervangers en andere vegan producten niet wil missen, abonneer je dan op de nieuwsbrief van The Veggie Reporter. Dan krijg je elke week de vegan aanbiedingen van de grootste supermarkten in je mailbox.
  • Shoarma en gyros van Vivera
    Deze eten we niet heel vaak, maar ze zijn wel erg lekker. En ik ben heel blij dat ze er zijn, want soms heb je gewoon even zin in een goed gevulde maaltijdpita met shoarma/gyros en knoflooksaus. Ook als gezonde veganist. 🙂
  • Pulled oats (naturel) van Gold & Green
    Pulled oats zijn helaas niet bij mijn vaste supermarkt te verkrijgen, dus als ik ze ergens tegenkom neem ik gelijk een paar verpakkingen mee. Het klinkt best apart, ‘pulled oats’, maar het is niet meer dan een vleesvervanger op basis van haver en boneneiwit. Heel gezond, en ik vind ze ook erg lekker. Je kunt ze als gehakt of als vulling gebruiken, maar je kunt er ook een lekkere bowl of een wokgerecht mee maken. Ik vind ze gemarineerd het allerlekkerst (denk bijvoorbeeld aan ketjap, sesamolie, sojasaus, gember, knoflook, ui).
  • Blok tempeh of gemarineerde blokjes tempeh
    Ik gebruik meestal een blok tempeh, maar je kunt ook gemarineerde blokjes kopen om tijd te besparen. Ik bereid ongemarineerde tempeh het liefst in kleine reepjes of blokjes (1 bij 1 cm) in de Airfryer. Ongeveer 10-15 minuten op 200 graden, dan hussel ik de blokjes door de marinade (bijvoorbeeld van sojasaus, ketjap manis, sambal, gember, kruiden) en bak ik ze nog een minuuut of 5. Kijk wel uit dat de marinade niet aanbrandt! We eten tempeh vaak door curry’s, wokgerechten, en bowls, maar je kunt er nog zoveel meer mee. Een paar ideetjes: tempehspiesjes van de barbecue, tempehspekjes bij een stamppot, nasi met tempeh en pindasaus, of verse loempia’s met tempeh.

Verder blijf ik lekker ontdekken en experimenteren wanneer ik nieuwe producten in de schappen zie liggen. Ik ben in vier jaar tijd pas een of twee vleesvervangers tegengekomen die ik echt niet lekker vond (eentje met broccoli en asperge vond ik echt niet te nassen). Maar als al die vleesvervangers toch niet helemaal jouw ding zijn… dan zijn bonen, linzen en kikkererwten natuurlijk ook gewoon heel lekker (en goedkoper kun je het niet hebben). 🙂

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply